top of page

Uudet asiakkuudet maaliin useammin ja nopeammin

Tiedätkö sen tunteen, kun asiakashankintaprosessiin on panostettu tolkuttomasti aikaa ja vaivaa, ja lopulta potentiaalisen asiakkaan vastaus on kieltävä? Tässä artikkelissa pureudumme asiakashankintaprosessin kolmeen kohtaan, joihin huomiota kiinnittämällä voit parantaa tarjoustesi osumatarkkuutta.


Sitouta asiakkaasi

Asiakas on aina ihminen, ja ihminen on taipuvainen kiintymään ensisijaisesti toiseen ihmiseen, ei palveluun tai tuotteeseen. Kun asiakas kohtaa viikoittain kymmeniä myyjiä, on tärkeä erottua joukosta edukseen. Luo asiakkaaseen henkilökohtainen side ja tee vaikutus sujuvalla prosessilla.


Henkilökohtaisen siteen luominen asiakkaisiin on avainasemassa; lähesty heitä innostuneesti, kuuntele heidän tarpeitaan ja näytä, että olet aidosti kiinnostunut heidän tyytyväisyydestään. Se, että osoitat, kuinka paljon arvostat heitä, voi tehdä ratkaisevan eron ja antaa asiakkaallesi positiivisen asiakaskokemuksen, joka on seurausta siitä, että olet nähnyt vaivaa luodaksesi henkilökohtaisen yhteyden. Tällaisen suhteen luominen ei ainoastaan vahvista siteitä, vaan varmistaa myös asiakkaiden uskollisuuden pitkällä aikavälillä. Mieti, mikä tekee sinusta ainutlaatuisen, ja käytä sitä etuna luodessasi suhteita asiakkaisiisi. Yllätyt, miten paljon sujuvammin kaikki sujuu, kun asiakas oppii tuntemaan, kuka olet ja mitä edustat - joten älä pelkää sitouttaa asiakasta!


Osu ongelmakohtiin - tarjoa ratkaisut

Sen sijaan, että tarjoaisit asiakkaalle palvelua tai tuotetta, tarjoa tälle ratkaisua ongelmaan. Ongelmanratkaisussa tehokkainta on yleensä löytää ongelman juuri, eli sen aiheuttaja - tämän löytäminen yhdessä takaa lisäarvoa asiakkaalle.


Kuinka sitten löytää ne merkityksellisimmät ongelmakohdat? Kysy kysymyksiä ja kuuntele huolellisesti. Voitte yhdessä asiakkaan kanssa löytää todelliset ongelmat, kun esität avoimia kysymyksiä, kuuntelet aktiivisesti ja kysyt jatkokysymyksiä. Voit esimerkiksi kysyä: "Mitä haasteita teillä on tällä hetkellä?" tai "Mikä on suurin huolenaihe teidän bisneksessänne juuri nyt?" Näin saat selville, mikä asiakkaan elämässä ja bisneksessä on puutteellista tai haastavaa, ja voit tarjota ratkaisun näihin ongelmiin.


Voit myös tutkia ja selvittää asiakkaan liiketoimintaa sekä toimintaympäristöä ja tehdä taustatyötä ennen tapaamista. Tämä auttaa ymmärtämään, mikä on tärkeää asiakkaalle ja mikä saattaa aiheuttaa huolta.


Lopuksi, yhteistyö asiakkaan kanssa ja heidän tarpeiden ymmärtäminen ovat tärkeitä keinoja löytää heidän todelliset ongelmansa. Kun ymmärrät asiakkaan tarpeet ja haasteet, voit tarjota ratkaisuja, jotka vastaavat juuri heidän tarpeitaan. Näin luot lisäarvoa ja vahvistat suhdetta asiakkaaseen.


Myyntityökalut kuntoon

Etenkin B2B-myynnissä on tärkeää, että tapaamisissa on selkeä rakenne ja agenda. Kun käytössä on etukäteen mietitty prosessi ja siihen asiaankuuluvat työkalut, on kriittisten asiakkaanhankintaprosessien kulku sujuvaa.


Älä mene B2B-myyntikokoukseen ilman oikeita työkaluja! Mikään ei turhauta asiakastasi enemmän kuin tarpeettomat viivästykset ja epäjärjestys. Hyvin organisoitu lähestymistapa, joka sisältää asianmukaiset resurssit, toimii onnistuneen asiakashankinnan selkärankana. Jos panostat aikaa myyntityökalupakettisi kuntoon laittamiseen, se tuottaa taatusti tulosta tehokkuuden lisääntymisenä ja parempina tuloksina pitkällä aikavälillä.


Oikeiden myyntityökalujen ja -prosessin avulla voit tehostaa asiakashankintaprosessiasi. Loppujen lopuksi, kun olet tehnyt työtä saadaksesi tapaamisen potentiaalisen asiakkaan kanssa, haluat varmistaa, että se johtaa johonkin - et vain hurmaavaan keskusteluun, joka ei johda mihinkään! Kun käytössäsi on oikeat työkalut ja strategia, voit räätälöidä vuorovaikutuksen jokaista kontaktia varten niin, että tapaamiset ovat molemmin puolin arvoa tuottavia ja tuloksellisia.

Yllä on esitetty kolme keinoa, joilla voit parantaa asiakashankintaprosessin tehokkuutta ja saada uusia asiakkaita maaliin nopeammin.


  • Ensimmäinen keino on luoda asiakkaisiin henkilökohtainen side ja tehdä vaikutus sujuvalla prosessilla.

  • Toinen keino on löytää asiakkaan todelliset ongelmat ja tarjota heille ratkaisuja näihin ongelmiin.

  • Kolmas keino on varmistaa, että myyntitapaamisia ja asiakkaiden tarpeiden tunnistamista varten käytössä on tehokkaat prosessit ja työkalut.

Näiden kolmen keinon avulla voit luoda pitkäaikaisia ja tuloksekkaita suhteita asiakkaisiisi ja viedä asiakashankintaprosessisi uudelle tasolle.


Kehittämämme Fasplat-alusta parantaa myyntiprosessiasi tehostamalla kartoitusvaihetta ja tarjouksen muodostamisen vaihetta. Tutustu lisää nettisivuiltamme, kuinka Fasplat auttaa myynnin tukena.

bottom of page